Att få betalt för att dyka dyk: Min erfarenhet av att arbeta med den indonesiska turistbrädet

Jag har redan skrivit om min tid tillbringad dykning i Alor, Komodo samt Raja Ampat, men de var främst bara detaljerade guider om exakt hur För att komma till platserna och uppleva dykningen i Indonesien. Jag ville komponera en separat artikel från mitt perspektiv, som resebloggare, och blev inbjuden att delta i en sådan otrolig resa.

När vi först startade den här bloggen var vår dröm att en dag få betalt för att resa världen, men den drömmen kändes så långt borta att det verkade vara just det … en dröm. I början växte vår blogg extremt långsamt. Jag skulle inspektera statistiken dagligen för att se 10 eller 15 personer hade besökt våra sidor.

Med tiden, när vi började komponera en hel del gästposter, bli med på enorma mediesajter och reklamera ordentligt vår blogg, började den växa. Efter cirka 2 år började vi få erbjudanden för att få betalt för att resa.

Först var det Mashable som anlitade oss för att delta i en kampanj de arbetade med med Cathay Pacific. De betalade oss en lön och flög oss till New York för en helg tillbringad offline. Sedan dess har vi hanterat Malta Tourism Board, Hitta Kirgizistan, hitta New Hampshire, Juicertrip samt många andra märken på betalda resekampanjer.

Intervjuas i Upstate New York under kampanjen Mashable / Cathay Pacific
Ganska mycket var och en av dessa resor som dariece såväl som jag har deltagit i har varit containerlista reseprodukter för oss. De har alla varit extremt välorganiserade och ingen av dem har känt sig som en organiserad turné.

Vi kan inte föreställa oss att skickas runt en buss med 40 andra personer, vilket är exakt hur många av dessa pressresor som är organiserade för resebloggare. Vi avvisar i allmänhet alla typer av resor som skulle kännas som en enorm turnégrupp.

Att avvisa såväl som betalda resor är definitivt en avancerad som vi aldrig skulle ha avbildat med när vi först började resa blogga. På senare tid verkar det dock som om det finns ett e -postmeddelande i vår inkorg varje månad och bjuder in oss till lite exotiskt land på en betald “pressresa”.

Det verkar som om det är lika bra att vara sant, liksom att det typ av känns också den metoden … det finns dock en betydande mängd arbete för varje resa.

Vi får betalt för att resa, liksom i gengäld, vi erbjuder mycket exponering, videor, artiklar och alla utvecklar digital berättelse för varumärken, brädor och företag som vi samarbetar med. Vi gör vårt bästa för att dela både positiva och negativa platser vi besöker.

Folk frågar oss alltid varför vi vill visa människor hur man börjar en reseblogg. Vi har publicerat den på denna webbplats: “Starta en reseblogg idag samt få vår gratis e -bok som visar dig exakt hur du odlar en publik och tjänar pengar online!”.

☞ Se även: Exakt hur man väljer ett resebloggnamn – Finaste bloggnamnskoncept och namn för att undvika

Helt ärligt, det är det allra bästa beslutet vi någonsin fattat. Det är därför vi vill hjälpa andra att börja en blogg för att dela sina berättelser såväl som info med världen – medan vi betalas för att resa såväl som online utomlands.

Hade vi inte startat den här bloggen 2012, var skulle vi vara? Vad händer om vi inte hade kollat ​​ut det publiceringen av Johnny Ward som påverkade oss att börja blogga? Tänk om vi hade checkat ut det, men aldrig riktigt följt med att producera getter på vägen?

Vi ser tillbaka på de dagar som en lotteri -mästare ser tillbaka på den dag de köpte sin vinnande biljett. “Tänk om jag inte hade gått in i butiken den dagen?” – “Tänk om personen framför mig köpte biljetten istället?”

Vi köpte den biljetten såväl som sedan det beslutet kunde jag delta i resan med underverk 2017 dykningsresa.

Att bli inbjuden till upplevelser som detta påminner oss precis exakt hur lyckliga vi är såväl som exakt hur glada vi är för att våra vägar förde oss hit.

För dem som gillar resor, komponering och fotografering är resebloggning det ultimata jobbet. Detta är den allra bästa metoden för att integrera de saker du är super brinner för, samtidigt som du tjänar pengar på exakt samma tid.

När vi fick e-postmeddelandet från ministeriet för turism Indonesien och uppgav att jag blev inbjuden att delta i den dykfokuserade resan 2017, blev jag blåst bort. Detta var verkligen livets resa och det var med ett otroligt team av människor.

Möt laget

Underverksresan tog 10 på internetinflytare till de 3 finaste dykplatserna i Indonesien. Resan inkluderade allt, flyg till såväl som från Indonesien, flyg mellan öar, alla överföringar, boende, Diving såväl som mat … allt.

Allt organiserades av Boulle, en mirakelarbetare som på något sätt satte hela saken med sitt team såväl som det gick utan problem. Vår reseledare var Pinneng, en lustig kille från Kupang, Indonesien som vi alla kom till telefonsamtal pappa.

Me & Pinneng på liveaboarddykbåten i Komodo

Det fanns också många människor från turismministeriet som gick med i resan vid olika tidpunkter. Totalt reser vi för det mesta med cirka 15 personer.

Från det ögonblick resan började var det uppenbart att vi hade en fantastisk besättning. Ingen var en diva såväl som alla var ute efter att ha ett äventyr. Vi alla nöjda med en “välkomstmiddag” på Novotel Hotel på Bali Flight Terminal såväl som medan det var lite lugnt eftersom alla var jetlagade, det var fortfarande kul att tillfredsställa gruppen och höra mer om vår kommande resa.

Den allra första morgonen på resan var jag tvungen att säga adjö till Dariece. Vi hade inte tillbringat mer än 48 timmars mellanrum på tio år! Detta skulle vara 12 dagar såväl som det var definitivt ett olyckligt adjö. Hon stannade på Bali, medan jag tog på mig mitt dykande äventyr.

Från Bali flög jag till Alor såväl som den morgonen var sista gången jag var tvungen att ta med min ryggsäck. Boulle hade resan så välorganiserad att vi faktiskt inte ens rörde våra väskor på resedagar. Vi skulle lämna dem utanför hotellets rymddörr såväl som teamet skulle hämta dem, ta dem till flygplatsen, inspektera dem, samt ta dem till vårt hotellutrymme på andra sidan.

Vi behövde inte erbjuda någon typ av de irriterande sakerna som i allmänhet kommer på resedagar. Vi flög ekonomi, men åtnjöt Lounge Gain Access till vid varje mellanlandning. Vilken tjänst!

Landing i Alor hoppade vi på en buss som tog oss till en regional stam där vi bevittnade en riktigt fantastisk traditionell föreställning. Det kändes lite “sätta på” för turister, men dansen såväl som musiken var underbar liksom det var fascinerande att se deras traditionella kläder.

Nästa dag började dykningen. Jag måste säga att Indonesien verkligen ökade baren för det som gör ett stort dyk. I Alor var varje dyk fenomenal. Vi hade exponering så mycket som 30 meter såväl som det fanns så tjocka moln av fisk att de suddade min syn samt delvis blockerade solen på några av dyk. Det var otroligt!

På en av dykarna i Alor kommer jag att tänka på att vara på cirka 15 meter och ett leende veckade mitt ansikte. Plötsligt slog det mig. Jag fick betalt för att göra något som jag älskar. Jag fick betalt för att dyka dyk.

Jag tänker på dagen (tillbaka 2008) när jag fick min öppna vattendyk ackreditering i Thailand och exakt hur upphetsad jag var. Jag betalade mycket pengar för det programmet samt mycket pengar på de dyk som följde. Jag skulle aldrig ha trott att en persondag skulle jag anställas av en turiststyrelse samt få betalt för att dyka på några av de allra bästa platserna på jorden. Så!

Efter Alor hoppade vi på ytterligare en flygning som tog oss till Komodo Island. Min kompis Justin hade dykt i Komodo tidigare och berättat för mig att det är den allra bästa dykningen han någonsin har gjort. Justin har gjort nästan tusen dyk, så det var ett enormt uttalande från honom.

I Komodo nöjde vi oss med LivaBoard Dive -båten, där vi skulle till online och dyka under de kommande tre dagarna. Jag hade aldrig gått med i en liveaboard tidigare, så jag var oerhört upphetsad att uppleva det.

Båten var fantastisk. Det fanns massor av områden att lounge och koppla av såväl som våra stugor till och med hade luftkonditionering! Jag hade tur att ha min egen personliga stuga såväl som även om den var liten såväl som ganska grundläggande (det fanns inga filtar), jag var glad att jag inte behövde dela ett utrymme som några av de andra människorna på resa.

Vår liveaboard dykbåt i Komodo
Den allra första eftermiddagen i Komodo hoppade vi alla från sidan av båten, simmade, drack några öl samt såg när solen gick ner över de krusade, gardinliknande ytorna på Komodoöarna. När solen doppade under Savu -havet började enorma fladdermöss komma ut från horisonten såväl som deras flappande silhuetter flög rätt över vår båt.

Det var det perfekta slutet på vår allra första dag i nationalparken.

Den uppfyllande med morgonen vi vaknade klockan 6:30 (vi vaknade tidigt varje dag på denna resa), åt frukost på liveaboardbåten och sedan hoppade på en mindre båt som tog oss till Rinca Island. Det är här vi såg de enorma Komodo -drakarna.

Dariece somNär jag besökte Rinca Island redan 2009 samt inte mycket hade förändrats sedan dess. Vi promenerade runt ön med en ranger och upptäckt över många av 200 kg ödlor. Jag är fortfarande chockad över exakt hur nära Rangers gjorde det möjligt för oss att få, jag kunde faktiskt ha tappat en av drakarna med min GoPro selfie -pinne på en punkt.

Dessa saker kan köras på 30 km / timme och kan ta ner Buffalo, så jag skulle inte bli förvånad om dessa avslappnade förordningar modifierade under de kommande åren. Det kommer bara att ta några fler turister för att bli förtärda av dessa ödlor innan de skärper upp reglerna (ja, det har varit incidenter tidigare).

Efter drakarna var det tillbaka på den lilla båten för att börja dyka i Komodo. Den allra första dykplatsen var Manta Alley såväl som jag dör till Area A Manta Ray – en upplevelse som har funnits på min dykbehållare i flera år.

Lyckligtvis såg vi två enorma mantor på det dyket! En av dem simmade rätt mot oss såväl som när jag fumlade med min GoPro för att försöka trycka på rekordknappen, jag stirrade faktiskt ner i halsen på den 7 fot breda strålen. Det bankade till vänster i sista minuten såväl som jag har några fantastiska bilder av det (missa inte videon längst ner i det här inlägget).

Det allra första dyket var otroligt, liksom att de bara blev mycket bättre så mycket bättre efter det. Vi såg massor av sköldpaddor, örnstrålar, hajar, krokodilfisk, bläckfisk och ål i Komodo. Fisklivet var lika rikligt som det var i Alor, men det fanns så många stora pelagiska här, så jag tror att det var en mycket bättre plats.

Den andra natten i Komodo var det en nattdyk planerad. Jag hade aldrig gjort ett nattdyk tidigare så bra som jag måste säga att det är en kuslig, hur spännande upplevelse. Vi gick ner med ficklampor i tonhöjdsvart såväl som fläckiga hajar, bläckfisk, bläckfisk, lejonfisk samt några gigantiska puffers.

På natten dyk, även om jag tappade synen på gruppen en sekund, skulle mitt hjärta börja tävla. Det finns något nervtäckande med att vara mitt i havet på 18 meter djup, med ingenting dock en ficklampa och bruset från din egen andning.

Den andra morgonen i Komodo vaknade vi klockan 3:30 (jag vet … galen). Vi alla rullade ut ur sängen som zombies och hoppade på den lilla båten som tog oss på en kort resa till Gili Lawa. Vi dök upp på stranden i tonhöjden och började vandra upp den största kullen på den lilla ön.

Jag var utmattad och försökte få min kropp att röra sig när den ville vara tillbaka i sängen. Jag tittade upp och såg en himmel full av stjärnor – den typen du måste resa långt från civilisationen och lätt förorening för att se.

Soluppgång på Gili Lawa

När vi nådde toppen satte vi alla våra kameror och väntade på att soluppgången skulle börja. När solen slutligen började öka över havet och belysa de vikta ytorna på Komodoöarna, var jag mållös. Jag står sällan upp för soluppgångar, men detta var värt varje missad minut av sömn.

Efter soluppgången hade vi två dyk organiserade såväl som de fortsatte att förvåna mig. Castle Rock Dive -webbplatsen var häpnadsväckande såväl som vi slutförde Komodo med ytterligare en gå till Manta Alley där vi såg ytterligare en manta -ray.

Efter Komodo hoppade vi på ytterligare en serie flyg för att ta oss till Raja Ampat, den sista platsen på resan. Återigen rörde vi inte våra väskor så bra som de magiskt placerades i våra utrymmen vid vår ankomst till Raja Ampat Dive Resort.

Detta var min favoritdel av resan överlägset. Raja Ampat är inte bara en extremt avlägsen dykplats som få människor får besöka, det är också en av de mest visuellt fantastiska platserna jag någonsin har sett på mina resor.

Små korallskorpade öar prickar havet, deras vita sandiga kanter dyker under den lugna ytan – och belyser vattnet runt dem i en lysande akvamarin glöd.

Bybor gick förbi i sina små båtar och tittade på vår stora dykbåt med nyfikenhet. De tog troligtvis sina barn såväl som från institutionen – deras liv, även om de passerade så nära vårt, verkade så långt borta.

Vi inspekterade till dykorten såväl som det var min favorit logi på resan. Ordet “utväg” gör verkligen inte den här platsen rättvisa. Det var 8 coola bungalows som satt precis vid sanden med utsikt över viken.

Mike såväl som jag delade ett utrymme i ett