Besöker Gozo Island: Vår helgresa från Malta

Om du är som oss, kanske du inte har insett att ön Nation of Malta verkligen är en skärgård med tre av öarna – Malta, Gozo och Comino – att vara bebodd. Malta är den största såväl som många etablerade av de tre, medan Comino bara har ett litet hotell på hela ön.

Gozo finns inte fysiskt mitt i ökedjan, men när det gäller utveckling ger den den perfekta mellangrunden mellan upptagen Malta, liksom alltför fredlig komino. Gozo har tillräckligt med bekvämligheter såväl som aktiviteter för att hålla dig hektisk för helgen, samtidigt som du ger mycket lugn och lugn.

Ett fredligt jordbruksmark i Gozo – promenaden här är fantastisk!
Från vårt hus i det framträdande Sliema -området på Malta gick vi ombord på regional buss #222 till Cirkewwa Ferry -terminalen vid de extremt norra räckvidden på Malta Island. Efter ungefär en timme såväl som en halv, visade vi oss vid färjan och väntade ivrigt i rad för att gå ombord på båten.

Färjorna går ganska ofta, liksom det var bara en snabb 25 minuters resa på en modern (och väl underhållen) färjebåt, innan han nådde staden Mgarr i Gozo. Det verkade ovanligt att gå ombord på båten för “gratis”, men metoden det fungerar är att du betalar på metoden från Gozo.

Anländer till staden Mgarr i Gozo genom Ferry
Så i huvudsak, om du ville resa från Malta och aldrig lämna Gozo med färja, skulle det vara gratis! Om detta inte brus så tilltalande, måste du skala ut 4,65 € ($ 5,25).

En gång på Gozo finns det olika metoder för att komma runt ön. Under vår tre nattvistelse reste vi till fots, cykel, kajak och buss!

Först upp var bussen, som släppte oss på det nya pittoreska butikshotellet i Xewkija (rum från € 70 / $ 79), i byn Xewkija (uttalad: shoo-key-ya). Med en befolkning på bara 3 300 människor är detta verkligen den fjärde största byn på ön Gozo.

Vårt underbara utrymme på det pittoreska butikshotellet – vilken utsikt från vår balkong!
Vårt hotell hittades på det primära torget i den fredliga byn, som domineras av kyrkan Saint John the Baptist, eller, Rotunda. Det maltesiska folket är övervägande romersk -katolska, liksom faktiskt, det finns över 350 kyrkor på öarna Malta och Gozo!

En annan sak att notera om Malta är att många av byggnaderna såväl som hus är gjorda av maltesisk kalksten, antingen Globerigina (som är flagnig såväl som mjuk), eller korallin (som är fastare och används för väsentliga strukturer).

Praktiskt taget varje bit av design på Malta är exakt samma sandstenfärg, liksom Rotunda var inget undantag.

Den spektakulära rotundan av Xewkija i Gozo
Vi hade dykt upp tidigt på eftermiddagen och efter att ha inspekterat vårt rum var vi angelägna om att komma ut och utforska.

Ägaren till On Two Wheels träffade oss på vårt hotell samt erbjöd oss ​​med hjälmar, lås och naturligtvis, mountainbikes! Denna verksamhet gör såväl sändning som hämtning av cyklarna, vilket var idealiskt för oss eftersom vi inte stannade i en framstående resenärstad.

Huvudstaden Gozo är Victoria, liksom i hjärtat av staden är citadellet, som har varit centrum för aktivitet eftersom de neolitiska åldrarna (det är 10 200 f.Kr. Bronsålder (1500 f.Kr.).

Vi förstod att vi ville gå till Citadel allra första saken, så vi åkte på en (något ansträngande) cykeltur.

Vi är beredda att få lite träning!
Om jag är ärlig, anledningen till att resan var lite ansträngande var inte sedan terrängen, det var sedan vi hade ätit vår metod med Italien, liksom upptäckt att vi inte gjorde mycket träning på Balkan!

Åh, vi var i form, liksom såg framåt för alla de aktiviteter vi hade organiserat på Gozo.

Cykling med de fridfulla backstreet av Victoria

Vi cyklade med smala, kalkstenfärgade körfält. Vi gick förbi regional kille som spelade bocci -boll, samt gjorde vår metod med platt jordbruksmark.

Ett extremt stort spel med Bocci -boll!

Vi tog en paus för att inte bara ta andan, men för att titta på kartan, när en kort, äldre dam, en kort, började inte utifrån, och började prata med oss ​​på malteser (Gozitans talar malteser, men med en olika accent).

Vi talade verkligen inte exakt samma språk som henne, men med vissa handgester såväl som leenden, fick hon poängen över – vi erbjöds lite vatten att dricka på den extremt varma dagen. Den vänliga damen toppade våra vattenflaskor, samt gav oss ett våg adjö.

Denna typ av möte med folket är inte okänt i Gozo. Över vi gick, invånarna vinkade och ropade “hej” när vi susade förbi på våra cyklar. Vi upptäckte att människorna i kundtjänsten på ön var välkomna och varma också – på restauranger, butiker, reseföretag och på vårt hotell.

En vänlig dam som gör konventionella spetsarmband – hon bjöd in oss för en titt

Så snart vi dykt upp i Victoria, kan vi se citadellet, som satt högt på en kulle med utsikt över den omgivande staden. När vi gick in i citadellväggarna hälsades vi av den barockstilade katedralen i antagandet, med dess många steg som ledde till ingången.

Antagandeens katedral – notera att alla försöker gömma sig i skuggan, det var så varmt ute

Även om antagandet om antagandet var anmärkningsvärt, gick höjdpunkten i citadellet för oss längs de höga Fort -väggarna. Tyvärr har vi inte tid att gå till allt så bra, samt upptäckte oss själva i dagens brinnande varma, utan några träd på plats (se till att få fantastiska solskyddsmedel och bära en hatt när vi besöker) .

Utsikt från citadellväggarna – fantastiska erbjudanden av outvecklade områden i Gozo

Vi behövde skugga, liksom snabbt.

Lyckligtvis hade vi checkat ut om en konventionell Gozitan -restaurang som heter Ta ‘Rikardu. Beläget i en vacker kalkstenbyggnad serverar ägaren här mat såväl som rött vin som kommer direkt från hans gård såväl som vingård!

Se till att prova den konventionella osten av Gozo, ġbejniet, som Rikardu gör sig själv, efter att ha handlat sina får såväl som getter! Missa inte heller getoststoppade ravioli och naturligtvis det maltesiska brödet. Detta är den högsta lunchplatsen, liksom det gav oss den paus vi behövde från den heta eftermiddagssolen.

Obs: Det finns också getkött vid Ta ‘Rikardu, men vi getter inte kondonerar kannibalism så att vi inte köpte det?

Läcker ravioli på Ta’rikardu Restaurant

Med fulla magar utforskade vi mycket fler områden utanför själva citadellet, inklusive de smala gränderna med konventionella balkonger – varav en anges vara den allra första balkongen någonsin som utvecklats i den stilen i Gozo!

Vi bläddrade med gatumarknaderna, innan vi dyker in till St. George’s Basilica, som utvecklades mellan 1672 såväl som 1678, från (du gissade det) kalkstenmaterial.

När vi allra första gick med dörrarna, tror jag att våra käkar faktiskt tappade. Interiören var utsökt med färgglada freskor, målat glasfönster samt guld samt marmorstuck. Det finns 11 sidokapeller inuti basilikan, utöver ett högt altare, samt en trästaty av kundhelgen, St. George.

Inuti den vackra St. George Basilica

Efter en dag med att cykla runt Victoria valde vi att göra vår metod tillbaka till Xewkija. Vår allra första dag på Gozo Island var fantastisk, men det blev bara bättre. De efterföljande dagar vi hade planerat en 10 km vandring, liksom 14 km kajakpaddling!

Håll ögonen öppna för att höra mycket mer om våra äventyr på Gozo. Klicka här för att se alla våra videor från vår tid på Malta!

Getanteckningar för resenärer:

Om du har en klok telefon, använd Google Maps -appen för att upptäcka busslinjer samt rutiner runt öarna. Eller inspektera på internet för att se bussrutinen för Malta och Gozo. Busstider kan vara av med 15 minuter eller så, men Google Maps kommer fortfarande att vara din finaste kompis på Malta!

Färjbåtarna har såväl badrum som en restaurang. Under sommarmånaderna, dyker upp tidigt, eftersom båtarna kan fyllas snabbt – de springer var 45: e minut. Klicka här för färjeschemat.

Bry dig inte om att leta efter var man ska betala för färjan på metoden till Gozo. Du betalar bara för återresan!

Vid färjeterminalen i MGARR finns det publicerade taxibilar, inspektera listan innan du går med på ett pris! (Prislista föreställt nedan)

Cykeluthyrning från på två hjulkostnader: 1 dag endast 12,50 €, 2 till 3 dagar € 8,00 / dag,
4 dagar såväl som upp € 7,00 / dag.

1 bussbiljett kostar € 1,50 samt är giltig i 100 minuter. Så du kan få all metod till ditt hotell i Gozo på exakt samma bussbiljett som du köpte på Malta.

Om du vill ha en fin, hur kostnadseffektiVe middag i Gozo, få Malta diskonteringsräntekort såväl som restaurangen till Country Terrace i Mgarr, nära där färjorna landar. Den här platsen har en spektakulär utsikt såväl som den allra bästa maten på Malta, plus att du får 50% rabatt på måltider med kortet.

Närhelst att gå eller cykla i gozo såväl som Malta, se till att du tar med dig mycket vatten, solskyddsmedel och en hatt eftersom den halvtorra varm är en äkta mördare.

Se till att gå bakom citadellet för fantastisk utsikt över Gozo -landsbygden.

Du kan cykla många av de fantastiska promenaderna med Gozo. För att upptäcka rutterna, klicka här samt använda Google Maps -appen för att se till att du går på det bästa sättet.

Det finns bara ett äkta vandrarhem i Gozo, men klicka här för att hitta de mest prisvärda utrymmena på vandrarhemvärlden

Som den här artikeln? Klara det!

Friskrivningsklausul: Goats on the Road är en Amazon -partner och likaså en ansluten till vissa andra återförsäljare. Detta innebär att vi gör provisioner om du klickar på länkar på vår blogg och köp från dessa återförsäljare.